Wszystko wskazuje na to, że niebawem nabiorą rozpędu prace nad budową dodatkowego mostu, który połączy przez Odrę pograniczne Słubice i Frankfurt. Zapytaliśmy o szczegóły przedstawicieli niemieckiej strony.
Podczas niedawnej rozmowy z burmistrz Słubic – Marzeną Słodownik – włodarz miasta przekazała nam, że
trwają rozmowy z władzami Frankfurtu w ramach wspólnego projektu, którego celem jest budowa nowego mostu na Odrze. Miała być to sprawa, w której oba graniczące ze sobą miasta mówią jednym głosem. Spytaliśmy o szczegóły władze Frankfurtu nad Odrą.
Studium wykonalności pod koniec 2025 roku
Rzeczniczka urzędu miasta Kora Kutschbach przekazała nam, na jakim etapie aktualnie znajdują się prace związane z budową mostu. Jak zdradziła, władze miast planują pod koniec 2025 roku zlecić studium wykonalności, które wyjaśni kwestie dotyczące funkcji, finansowania, lokalizacji oraz połączenia z istniejącymi i planowanymi połączeniami drogowymi dla dodatkowego mostu samochodowego oraz kładki dla pieszych i rowerzystów.
–W ramach przygotowań do studium gromadzone są już dane dotyczące ruchu drogowego, a dla miasta podwójnego opracowywana jest koncepcja ruchu i mobilności na lata 2025–2035 – dodaje.
Jak na razie jednak nie są znane szczegóły dotyczące samej budowy i specyfikacji konstrukcji.
Pomysł z minionego wieku
Rzeczniczka objaśnia również, że pomysł budowy dodatkowego mostu pomiędzy miastami pojawił się po raz pierwszy w koncepcji opracowanej przez władze Frankfurtu w latach 1994-1995.
– Został ponownie omówiony w 2018 roku na dwudniowym forum zorganizowanym przez miasta. W 2019 roku rady obu miast podjęły decyzję o przygotowaniu przez administrację wspomnianego studium wykonalności. Po zakończeniu pandemii koronawirusa, oba miasta złożyły wniosek o dofinansowanie tego i innych działań, który został zatwierdzony w 2023 roku. Odpowiedni projekt jest realizowany od 2024 roku – wyjaśnia Kutschbach.
Jest to ważna inwestycja dla mieszkańców obu miast, ponieważ – jak tłumaczy rzeczniczka - Frankfurt nad Odrą i Słubice to transgraniczny, ściśle ze sobą powiązany obszar miejski, liczący łącznie prawie 90 000 mieszkańców. Most autostradowy i most miejski należą do trzech najbardziej ruchliwych przejść granicznych między Niemcami a Polską.
– Dalszy rozwój atrakcyjnego, transgranicznego obszaru miejskiego nad Odrą jest utrudniony przez ruch tranzytowy przez oba miasta przez wąskie gardło na moście miejskim. Sytuację pogarszają zwiększone korki w związku z obecnymi kontrolami granicznymi na autostradzie i moście. Nadzieją jest, że zwłaszcza dodatkowe połączenie mostowe rozwiąże te problemy i otworzy nowe możliwości wspólnego rozwoju transgranicznego obszaru miejskiego dla ponad 100 000 mieszkańców w centrum Europy, w pobliżu regionów metropolitalnych Berlina, Szczecina, Poznania i Wrocławia – dodała.